Ugyan közigazgatásilag a XV. kerülethez tartozik, mégis jelentős szerepet töltött és tölt be máig is Újpest életében: ez a Rákospalota-Újpest vasútállomás.
A vasútállomás az 1846. július 15-én megnyílt első magyar vasútvonal (Budapest–Szob-vasútvonal) első Budapesten kívüli állomása volt. Az állomás nevében eredetileg csak Palota neve szerepelt, mivel ekkor a mai Újpest jelentős része még Rákospalotához tartozott. Az újpesti területeken ekkor még a rákospalotai erdő állt, melyet Újpest alapítójának, gróf Károlyi Istvánnak a kezdeményezésére telepítették még 1810-ben. 1831-ben szintén a gróf kezdeményezésére villákkal kezdett beépülni a terület, Rákospalota és a mai Újpest vasútállomás környéki része pedig a pesti polgárság egyik kedvenc kiránduló- és pihenőhelyévé nőtte ki magát.
1847-ben megjelent kőnyomat a Palota vasútállomásról (forrás: Életképek, 1847)
Ennek megfelelően a palotai oldalon létesült az ún. nyaralótelep, míg a Vécsey Károly utca egy részét a villasor (ekkor még rákospalotai villasor) jelentette. Külön érdemes megemlíteni, hogy a legendás Brunovszky-vendéglő i
Brunovszky József nagyvendéglője a Rákospalota-Újpest állomással szemben (forrás: profilia.hu)
A ma ismert állomásépületet 1881-ben építették. Az 1831-ben születő új település, Újpest ekkor ugyan már több évtizedes múltra tekintett vissza, de az állomás nevében ekkor még mindig csak Palota neve szerepelt. A Palota – Újpest nevet az egyre terjeszkedő Újpestre való tekintettel 1894-ben kapta. Az állomás neve még 1905-ben is Palota-Újpest volt, majd csak 1907-ben volt olvasható először a ma is használatos Rákospalota-Újpest elnevezés.
1911. szeptember 3-án nyílt meg a Vác–Budapest–Gödöllő villamosított helyiérdekű vasút, melynek egyik végpontja Rákospalotán volt. A vonal magánvasút lévén nem csatlakozhatott a MÁV sínjeihez, ezért a mai Kovácsi Kálmán térnél egy vasúti felüljárón hidalták át a váci vonalat. A felüljáró a második világháború végéig állt, akkor felrobbantották és nem építették újra. Az eredeti állomásépületről csak kevés adat áll rendelkezésre, a pontos helye sem teljesen ismert, a mai állomásépülettől néhány méterrel feljebb állhatott Vác irányába.
Napjainkban.
2022-ben ugyan elkészült egy, az állomás és annak közvetlen környezetének teljes felújítását célzó koncepcióterv, azonban tavaly számos más kormányzati vasúti fejlesztéssel együtt törlésre került a megvalósítandó projektek közül.
Koncepciótervek a vasútállomás és közvetlen környezetének felújítására.