Újpest életének egyik ikonikus épülete: a Rákospalota-Újpest vasútállomás

Ugyan közigazgatásilag a XV. kerülethez tartozik, mégis jelentős szerepet töltött és tölt be máig is Újpest életében: ez a Rákospalota-Újpest vasútállomás.

A vasútállomás az 1846. július 15-én megnyílt első magyar vasútvonal (Budapest–Szob-vasútvonal) első Budapesten kívüli állomása volt. Az állomás nevében eredetileg csak Palota neve szerepelt, mivel ekkor a mai Újpest jelentős része még Rákospalotához tartozott. Az újpesti területeken ekkor még a rákospalotai erdő állt, melyet Újpest alapítójának, gróf Károlyi Istvánnak a kezdeményezésére telepítették még 1810-ben. 1831-ben szintén a gróf kezdeményezésére villákkal kezdett beépülni a terület, Rákospalota és a mai Újpest vasútállomás környéki része pedig a pesti polgárság egyik kedvenc kiránduló- és pihenőhelyévé nőtte ki magát.

1847-ben megjelent kőnyomat a Palota vasútállomásról (forrás: Életképek, 1847)

Ennek megfelelően a palotai oldalon létesült az ún. nyaralótelep, míg a Vécsey Károly utca egy részét a villasor (ekkor még rákospalotai villasor) jelentette. Külön érdemes megemlíteni, hogy a legendás Brunovszky-vendéglő is nyaralónak épült, de hamarosan az ide kirándulók és a Pestről kiköltözők kedvenc evő, ivó-és mulatóhelyévé vált.

Brunovszky József nagyvendéglője a Rákospalota-Újpest állomással szemben (forrás: profilia.hu)

A ma ismert állomásépületet 1881-ben építették. Az 1831-ben születő új település, Újpest ekkor ugyan már több évtizedes múltra tekintett vissza, de az állomás nevében ekkor még mindig csak Palota neve szerepelt. A Palota – Újpest nevet az egyre terjeszkedő Újpestre való tekintettel 1894-ben kapta. Az állomás neve még 1905-ben is Palota-Újpest volt, majd csak 1907-ben volt olvasható először a ma is használatos Rákospalota-Újpest elnevezés.

1911. szeptember 3-án nyílt meg a Vác–Budapest–Gödöllő villamosított helyiérdekű vasút, melynek egyik végpontja Rákospalotán volt. A vonal magánvasút lévén nem csatlakozhatott a MÁV sínjeihez, ezért a mai Kovácsi Kálmán térnél egy vasúti felüljárón hidalták át a váci vonalat. A felüljáró a második világháború végéig állt, akkor felrobbantották és nem építették újra. Az eredeti állomásépületről csak kevés adat áll rendelkezésre, a pontos helye sem teljesen ismert, a mai állomásépülettől néhány méterrel feljebb állhatott Vác irányába.

Napjainkban.

2022-ben ugyan elkészült egy, az állomás és annak közvetlen környezetének teljes felújítását célzó koncepcióterv, azonban tavaly számos más kormányzati vasúti fejlesztéssel együtt törlésre került a megvalósítandó projektek közül.

Koncepciótervek a vasútállomás és közvetlen környezetének felújítására.

Wintermantel újabb hihetetlen húzása

Wintermantel Zsolt korábbi fideszes polgármester kórházért tett aláírásgyűjtési kezdeményezése és a kórház megőrzésére irányuló felhívása csak látszat politikai akció, hiszen ne feledkezzünk meg róla, hogy …

Március 4-én kezdődik meg a zöldhulladék begyűjtése Újpesten

Az Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) március 4-én kezdi meg a zöldövezeti kerületekben a zöldhulladék begyűjtését. A zöldhulladékot hetente egyszer, az adott szolgáltatási körzetre vonatkozó napon szállítja …

Közel másfél milliárd forintért árulják az Árpád Kórház ingatlanát

A tavalyi sikertelen árverés után a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő ismét árverésre bocsájtja az Áprád Kórház ingatlanát. A kikiáltási ár közel másfél milliárd forint és a …

Visszatér Újpestre a ‘Hangszert a kézbe!’ országjáró programsorozat

Márciusban újból kipróbálhatnak hangszereket a gyerekek, hiszen március 5. és 7. között visszatér a Hangszert a kézbe! program Újpestre, tudjuk meg Bedő Kata, Újpest alpolgármesterének …

Az univerzum legfényesebb objektumát fedezték fel ausztrál csillagászok

Az univerzum legfényesebb objektumát fedezték fel ausztrál csillagászok, egy fekete lyuk által táplált kvazárt, amely naponta fal fel egy csillagot – számolt be róla kedden …