Mikromobilitás Újpesten

Egyeseknek áldás, másoknak átok, de az kétségtelen, hogy ezek a színes elektromos rollerek megkerülhetetlen részei lettek a városi életünknek.

Mi fán terem a mikromobilitás?

A mikromobilitás viszonylag új fogalom. Meghatározása általában az ernyője alá besorolható eszközök közös tulajdonságain alapul. Kis, könnyű, emberi erővel, elektromos motorral vagy ezek kombinációjával hajtott, korlátozott sebességre alkalmas közlekedési eszközök használatát, az ezekkel való közlekedést jelenti. Újpesten ez elektromos rollereket jelent. Budapest szerte azonban sok helyen találkozhatunk a BKK és a MOL közös gyermekével a Bubival.

Újpesten előszőr a Lime jelent meg az elektromos rollereivel. A san francisco-i székhelyű cég 2019 óta van jelen Magyarországon, először még csak a belvárosban. Újpesten 2020 óta használhatóak a rollereik. A német Tier viszonylag új szereplő a piacon, hiszen 2021-ben találkozhattunk először az elektromos rollereikkel a belvárosban, és 2022 ősze óta már Újpesten is szabadon használhatóak.

A rollerek használhatósága lényegében megegyezik a két cégnél. Egy alkalmazáson keresztül, regisztráció után, a legközelebbi szabad rollert egy fix összegért „kinyitja”, majd percdíj alapon használhatóak, egészen addig, amíg a roller le nem merül, vagy célba nem értünk.

Pro-kontra

Miért jók ezek a rollerek? A belvárosi közlekedés élhetetlen. Nincs parkolóhely, a tömegközlekedésen folyamatos a zsúfoltság. Ezekkel a rollerekkel jelentősebb méretű terhet le lehetne venni a közlekedés válláról. Kevesebb autó lenne a belvárosban, a tömegközlekedésen se lenne zsúfoltság. Cserébe, könnyen el lehet jutni A pontból B-be, mindezt káros anyag kibocsájtás nélkül. Valamint, nem áll fenn annak a veszélye, hogy a saját tulajdonunkat ellopják, hiszen ezek a rollerek, mind megosztás alapúak.

Miért rosszak ezek a rollerek? Számtalan példával találkoztunk már, hogy itt Újpesten szerte-széjjel vannak hagyva a rollerek. Az út közepén, bedobva a legközelebbi bokorba. Nemrég történt egy eset, hogy nekidobtak egy ilyen rollert egy buszmegálló üveglapjának, amely darabokra tört. A használóik nem igazán veszik figyelembe a KRESZ szabályait. Járdán és úttesten közlekednek, tekintet nélkül a szabályosan közlekedőkre, így rendkívül sok balesetveszélyes helyzetet teremtve.

Jövő

A közeljövőben egyre több, új szabályt hoznak az elektromos rollereket érintően. Ahogy lehet látni, a belvárosban már csak, úgynevezett mikromobilitási pontokon lehet parkolni. Aki mégsem így tesz, azokat pénzbírsággal sújtják. A KRESZ-t is tervezik változtatni, ugyanis a jelenlegi szabályozás alapján mindenki büntethető lenne, aki jogosítvány nélkül közlekedik a rollerekkel.

Előreláthatólag a városok is meg fognak változni. Ha a megfelelő infrastrukturális és tervezési döntésekkel támogatják, a mai „új normális”, olyan városokhoz vezethet, amelyek minden eddiginél jobban összekapcsoltak és fenntarthatóbbak.

Letette polgármesteri esküjét Dr. Trippon Norbert, megalakult az újpesti képviselő-testület!

Október 4-én, este tartott alakuló ülésén letette hivatali esküjét dr. Trippon Norbert, Újpest polgármestere és az új képviselő-testület tagjai, továbbá megválasztották az alpolgármestereket és megalakultak …

Tájékoztató Szociális Osztály megváltozott ügyfélfogadási rendjéről!

Újpest Önkormányzatának Szociális Osztálya felújítási munkálatok miatt – az ügyfélszolgálati idő változatlansága mellett – átmenetileg megváltozott ügyfélfogadási rendben, csökkentett kapacitással tudja fogadni az ügyfeleket. Arra …

Holnap indul az új ügyeleti rendszer Budapesten!

Október elsejével Budapesten is működésbe lép az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) által biztosított új ügyeleti rendszer. A mentőszolgálat közleménye szerint a nap 24 órájában elérhető lesz …

Új tranzakciós illeték!

Október elsejétől a pénznemváltásos ügyletek után már kiegészítő tranzakciós illetéket is kell fizetni az augusztusban jelentősen megemelt eddigin felül. Az év végéig élő díjstop miatt …

OVF szóvivő: a Duna teljes magyarországi szakaszán megindult az apadás

Bár az árhullám csúcsa kedd éjjel elhagyta az országot, és két hét után a Duna teljes magyarországi szakaszán megindult az apadás, Baja és Mohács térségében …