Lassan végérvényesen tavasz lesz az országban. A jó idő beköszöntével előkerülhetnek a kerékpárok a garázsokból, a szekrényekből a folyosókról. Íme néhány praktikus tipp, hogy milyen karbantartási feladatokat érdemes elvégezni, mielőtt nyeregbe ülünk.

Gumiabroncs
Jobb, ha még otthon kiderül, ha valamelyik kerék ereszt. Ezt legegyszerűbben úgy ellenőrizheted, ha felpumpálod, és egy éjszakán át állni hagyod. Ha reggel is ugyanolyan kemények a kerekeid, nagy valószínűséggel nincs baj. Ha olyan pumpád van, amin van nyomásmérő, akkor ellenőrizd a gumi oldalfalán, hogy hány bar nyomást javasol a gyártó, így biztos jó keménységűre fújod a gumit.

Érdemes azt is megnézni, hogy látsz-e bármilyen külsérelmi nyomot a gumin. Nehogy defekt legyen egy kezeletlen sérülésből! Ha már kerekek, azt is nézd meg, hogy mennyire állnak szorosan vagy épp lazán a küllők, vagy nincs-e nyolcas a kerekedben. Ha ilyen problémát találsz, akkor inkább fordulj szervizhez, mert ezeket a problémákat sok esetben tapasztalat nélkül nehéz otthon megjavítani.
Fékek
Az egyik rutinművelet, amit szinte mindenki elvégez indulás előtt, hogy meghúzza a féket. Nagyon helyesen, hiszen valóban ez az egyik legfontosabb! Az is lényeges azonban, hogy ne állj meg itt, hanem a fékkart, a fékpofákat és a rögzítőcsavarokat is nézd meg. A fékbetétek nem egyik napról a másikra kopnak el, kivétel lehet, ha sokat tekertünk előző nap, esőben, ilyenkor pillanatok alatt elkophatnak a pofák. Lekopott betétekkel ne kezdjük el a szezont, ha fémre kopik, nagyon hamar lenullázza a felnit is, amikor a fém a fémmel csiszolja egymást.

Tárcsaféket használóknak is érdemes megpörgetni a kereket, mert előfordulhat, hogy a betétek másmilyen nyugalmi helyzetet vesznek fel, ahhoz képest, mint amire emlékszünk. Jobb esetben a bent fogó fék pár húzással visszaáll korábbi helyzetébe.
Tisztítás, olajozás
A váz és a kerekek tisztítása általában nem szokott gondot okozni, a lánchoz viszont sokan csak félve vagy egyáltalán nem mernek hozzányúlni. Pedig a ragacsos, olajos sár a fogaskoszorún, a váltógörgőn és a hajtógörgőn is meg tud telepedni. Ezt lehetőleg a szabadban egy rongy, egy régi fogkefe és folyamatos kézi tekerés segítségével, a megfelelő zsíroldó folyadékot használva lehet a legegyszerűbben eltávolítani.

Nagyon fontos, hogy a tisztítás után az olajozás se maradjon el! Az olaj szemenként vagy az alsó váltógörgőre csepegtetve „végigkenhető” a láncon, ezzel védve azt a nedvesség okozta korróziótól. Így csökken a lánc görgőinek súrlódása, azaz könnyebb lesz tekerni, megelőzhető az idegölő nyikorgás, és lelassítható a lánc kopása is.
Lámpák
Ha hetekig vagy hónapokig nem használtad a bringád, indulás előtt ellenőrizd, hogy működnek-e az égőid? Az elemes lámpák ennyi idő alatt simán lemerülhetnek, főleg, ha hosszabb ideig hidegben álltak. De szinte biztos, hogy az akksit is töltened kell, hogy tutira ne hagyjon cserben a lámpád, ha rád sötétedne útközben.
Ülés
Megspórolhatsz egy kellemetlen élményt, ha induláskor az ülést is külön ellenőrzöd. Állítsd vízszintesre és megfelelő magasságúra a nyerget! Akkor optimális a magasság, ha nincs teljesen nyújtva a lábad a pedálon, amikor az ülésen ülsz. Az is fontos, hogy ne csúszkáljon a nyereg, azaz legyen megfelelően rögzítve.
Szervíz

Legyünk tisztában mi is saját korlátainkkal, és döntsük el, melyek azok a szerelési műveletek, melyeket bízzunk inkább szakemberre. Újpesten több helyen is találhatóak megbízható kerékpár szervizek, ahol ezeket a műveleteket elvégzik helyettünk. A teljesség igénye nékül:
- Zsombók és Társa kerékpár szerviz – Görgey Artúr út 87.
- XB3 kerékpárüzlet és szervíz – Árpád út 17.
- Pedaloman kerékpár üzlet és szerviz – Újpest Városkapu metró megálló
- Dollinger Kerékpár Szervíz és Üzlet – Mátyás tér 1.
- Nedus Bike – IRONMAN KERÉKPÁR – Ügető utca 1.