Az Újpest-városkapu metróállomásnál található épület kiemelten fontos mementója a pesti közösségi közlekedés történetének. Ez az újpesti Bagolyvár.
Újpest a megalapítása utáni évtizedekben rohamos fejlődésnek indult, ezzel párhuzamosan pedig a település lélekszáma is jelentősen megemelkedett. Az 1860-as évektől kezdve – mivel sokan Pestre jártak be dolgozni, továbbá a diákok is Pesten végezték egyetemi tanulmányaikat -, szükségesség vált az Újpestet Pesttel összekötő közlekedési kapcsolat megteremtése. Ennek érdekében hozta létre 1865-ben gróf Károlyi Sándor a Pesti Közúti Vaspálya Társaságot. A társaság a kért engedélyek megszerzését követően igen hamar, már 1866. július 30-án megnyitotta Pest első lóvasútját, mely az akkori Széna tér (ma Kálvin tér) és Újpest Városkapu között közlekedett.
Akkor…
A vonal 1872-ben meghosszabbításra került az Árpád út mentén az István út, Görgey Artúr utca, Szilágyi utca, Pozsony utca és Kertköz utca útvonalon egészen Rákospalotáig. A lóvasút tömegközlekedésben betöltött szerepe viszont a kiépülő villamosvonalak térnyerése miatt rohamosan csökkent, 1900-ban pedig véglegesen felszámolásra került. A sínek egy részét már ekkor felszedték, fennmaradó részét pedig villamosították, illetve később tovább bontották. Mára az egykori vonalból a Deák Ferenc tértől az Újpest-központig tartó szakasz megszűnt és csupán az Újpest-városkapuban megmaradt egykori „Bagolyvár” (avagy „Vadászkastély”), azaz az egykori állomásépület emlékeztet a korábbi újpesti lóvasútra, illetőleg a mellette lévő villamosremiz, ahol ma élelmiszerbolt működik.
… és most.
A „Bagolyvárat” Wagner János tervezte, elkészülésének idejét hivatalosan az 1860-as évekre teszik, de a népi história szerint már a 18. században állt az épület, mint vadászkastély. Ide tartozik még egy másik legenda is, miszerint – bár Wagner-házként tartják számon -, vannak, akik Ybl Miklósnak tulajdonítják az épületet. E szerint az épületet Wagner és felesége vette meg 1861-ben Pesttől, majd adta bérbe a Vaspálya Társaságnak, akik még a bérleti idő lejárta előtt megvásárolták azt. Az ingatlan homlokzatán látható maszkok a szájhagyomány, de építészek szerint is eredetileg a régi Nemzeti Színház belső díszítményei lehettek.
Az egykori állomásépület funkciójára egy, az épület falán elhelyezett emléktábla emlékeztet, melyet 2017-ben helyeztek el a Magyar Közlekedési Közművelődért Alapítvány kezdeményezésére.