A Váci úti gyárak dolgozóinak régi kívánságát valósította meg a IV. kerületi tanács, akihez azzal a kéréssel fordultak, hogy oldják meg a Rákospalotáról bejáró munkások közlekedési nehézségeit. Ennek a megoldásaként született meg az új villamosvonal.
A Váci úti szűkület átépítésével egyidőben az Árpád-úti villamos-sínhálózatba Megyer felé forduló részt is beépítettek és így a Rákospalota-újpesti vasútállomásról átszállás nélkül jutnak el a dolgozók az újpesti Váci úti gyárakba.
1950. október 11-én délután ünnepélyes keretek között helyezték üzembe a cérnagyári végállomásnál az új járatot (Újpesti víztorony – Újpest, Fóti út)
Január tizedikének, Újpest felszabadulásának emlékére a tízes számot kapta az új villamosjárat -mondotta avatóbeszédében Lenkei László elvtárs, a IV. kerületi tanács végrehajtóbizottságságának az elnöke.
Bejelentette Lenkei elvtárs, hogy ezentúl a 87-es villamos, amely a megyeri lakosságot a főváros belső forgalmába kapcsolja be, ezentúl esti fél tizenegy helyett éjfélig közlekedik.
A Váci úti gyárak dolgozói és a környék lakossága nagy örömmel fogadta az új vonalat. Kósa Mária, az Egyesült Izzó audion-mérésének dolgozója Fótról jár újpesti munkahelyére.
– Nekünk, vidékről munkába járó dolgozóknak, különösen nagy ajándék a 10-es villamos -mondja. -Amikor a vonat a Rákospalota-újpesti vasúti állomásra befut, rengetegen rohanják meg a kocsikat. Az új 10-es villamos bekapcsolásával és az átszállás elkerülésével mi legalább félórát takarítunk meg naponta.”
(Világosság 1950.10.13)
Korábbi cikkeimben már esett szó a belvárosi 10-es viszonylatról, mely 1949. december 10-én szűnt meg, mert felváltotta a meghosszabbított útvonalon meginduló 70-es trolibusz, az első belvárosi(!) budapesti trolibuszvonal.
Mint látható, a 10-es nem volt sokáig kihasználatlan a relációszám.
1954-ben a Fóti úti hurokvégállomás átadásával kapcsolatban a 10-est a Megyeri csárdáig hosszabbították meg. Az ‘50-es és ’60-as években a 10-es több betétvonalat (10A,10B), rásegítő viszonylatot (R, majd 7i), később pedig éjszakai járatot (10É) kapott.
1974. november 7-én az új Árpád úti felüljáró átadásával a 10-es Rákospalota, Kossuth utcáig hosszabbodott. Az ekkor megindult Újpest, Fóti út – Rákospalota, Kossuth Lajos utca viszonylatú 10A először 1980 év végén szűnt meg, majd 1982-ben a 3-as és 55-ös villamos leállítása miatt újraindult és végül 1984. augusztusának utolsó napján közlekedett utoljára. Az utolsó 10-es jelzésű villamosok 1985. május 31-én álltak be Angyalföld kocsiszínbe (Újpest kocsiszín bezárása után a BÚR-telep vette át a reláció üzemeltetését). A járat a városba bevezető utak kapacitásnövelésének esett áldozatul, szerepét a 104-es és a piros 96-os autóbusz vette át.
A mellékelt fotó az átadás napján készült az Váci úton az Árpád út torkolatában. Az 10-esen haladó BKVT eredetű ezres motorkocsik -noha legszorosabban Szépilonához kötődtek- gyakori vendégszereplők voltak Újpest kocsiszínben.
A jobb oldalon álló BURV eredetű négyablakos Schlick motorkocsival kiállított 87A viszonylat Újpest, vasúti híd – Fóti út útvonalon közlekedett. A 87-es a Megyeri csárdáig járt, mindaddig míg a 3-ast meg nem hosszabbították a Fóti útig és ezzel a járat befejezte fővárosi pályafutását.
Fotó: Dolgozók Világlapja 1950.10.14
adt.arcanum.hu
Források:
Világosság 1950.10.13
Világosság 1950.11.23
Dolgozók Világlapja 1950.10.14
adt.arcanum.hu
villamosok.hu
/Forrás: Villamosvasúti Históriák/